ششمین جشنوارهی ملی اسباب بازی، امسال در حالی برگزار شد که ویروس کرونا نه تنها سایر نمایشگاهها، بلکه زندگی بسیاری از مردم را مختل کرده بود. در نتیجه جشنوارهی امسال شکل و شمایل مجازی به خود گرفت و بر خلاف ۵ دورهی گذشتهی خود، به صورت آنلاین برگزار شد. تغییر از نمایشگاه حضوری به آنلاین با سختیهای بسیاری همراه بود.
یکی از مهمترین مزایای آنلاین شدن جشنواره ملی اسباببازی، در کنار دسترسی ملی به آن، امکان رصد و گزارشگیری لحظهای بود. گزارشی که در ادامه آمده است، حاصل بررسی دادههای گستردهای است که در طول جشنواره به دست آمد. امید است مطالعهی دقیق چنین گزارشی برای فعالین صنعت اسباببازی مفید فایده بوده و بتواند گامی کوچک در جهت ارتقای صنعت و بهبود فرایندها در سالهای آتی باشد.
این گزارش با همت تیم مارکتینگ هویو به دست آمده است و حاصل تلفیق سطوح خام داده با تجربهی مرتبط با صنعت این تیم میباشد.
بخش اول – نگاهی کلی به ششمین جشنواره ملی اسباب بازی
در جشنوارهی امسال بیش از ۱۲۰۰ محصول از بالغ بر ۱۳۰ تولیدکننده حاضر بودند.
بخش دوم – بررسی رفتار مخاطبین جشنواره
مخاطبین جشنوارهی امسال علیرغم تصور همگان، ۵۵٪ شامل آقایان و ۴۵٪ شامل خانمها بود. بخش اصلی مخاطبین سنین بین ۲۵ تا ۳۴ سال داشتند.
نقشهی حرارتی بالا، نمای کلیای از بازدیدکنندگان ششمین جشنوارهی ملی اسباببازی را نشان میدهد. پس از تهران با ۴۷٪، اصفهان با ۱۳٪ و فارس با ۱۰٪ بیشترین سهم بازدیدکنندگان جشنواره را داشتند.
مشکلپسندترین استان:
سمنان
بازدیدکنندگان اهل این استان، با وجود اینکه به طور میانگین ۹ دقیقه در سایت بازار حضور داشتند، تنها ۱.۷٪ آنها خرید کردند.
دورترین استان:
چابهار
دورترین مرسوله از تهران به چابهار با حدود ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله ارسال شد.
دست به نقدترین استان:
سیستان و بلوچستان
۹٪ بازدیدکنندگان اهل این استان از جشنواره خرید کردند.
پیگیرترین استان:
اهواز
۴۲٪ از بازدیدکنندگان اهوازی، بیش از یک بار به بازار اسباببازی سر زدند.
بخش سوم – مشتریان و خریدهای جشنواره
متوسط سبد خرید مشتریان بازار جشنواره در حدود ۱۸۶ هزار تومان بود. این در حالی بود که بزرگترین سبد خرید (از نظر ارزش) حدود ۳ میلیون و ۲۰۹ هزار تومان و کوچکترین سبد خرید (از نظر ارزش) ۳ هزار تومان بود. حجیمترین سبد خرید ۳۵ نوع اسباببازی مختلف داشت.
پرفروشترین بازیها
پربازدیدترین بازیها
بخش چهارم – پشتیبانی و امور مشتریان
ارتباط با مشتریان و مخاطبین جشنواره از سه کانال اصلی پیامرسان واتساپ (۴۷٪)، تماسهای تلفنی (۳۵٪) و شبکهی اجتماعی اینستاگرام (۱۸٪) اتفاق افتاد.
متوسط زمان مکالمات تلفنی ۱ دقیقه و ۴۲ ثانیه بود و ۸۷٪ تماسهایی که با مرکز پشتیبانی گرفته شدند، با موفقیت پاسخ داده شد. عمدهی نارضایتیهای مشتریان قبل از خرید، نبودن عکس و محتوای مناسب برای بازیها و بعد از خرید، تاخیر در زمان ارسال و کیفیت پایین محصولات نسبت به انتظار مشتریان بود.
بخش پنجم – زیرساختها و پرسنل اجرایی
منابع و تجهیزات استفاده شده جهت برگزاری جشنوارهی ملی اسباببازی به طور عمده در بخش انبارش و بستهبندی مصرف شد. مجموعا بیش از ۴۰۰۰ متر مربع کارتن جهت بستهبندی سفارشات استفاده شد. گنجایش انبار چیزی در حدود ۵۰۰ متر مکعب بود. جهت پشتیبانی از فشار کاربران همزمانی که در اوج تبلیغات در وبسایت بازار اسباببازی حاضر بودند، ۴ سرور به کار گرفته شد و برای پاسخگویی به مخاطبین، ۷ خط تلفن همزمان استفاده میشد.
پراکندگی پرسنل اجرایی در جشنواره نیز در زیر آمده است.