ورزش منظم بخشی از یک شیوه زندگی سالم برای کودکان است زیرا پایه و اساس عادات سالم آینده را ایجاد می‌کند.

ورزش کودکان | مناسب‌ترین رشته‌های ورزشی برای کودکان

ورزش منظم و استفاده از اسباب بازی های ورزشی بخشی از یک شیوه زندگی سالم برای کودکان است زیرا پایه و اساس عادات سالم آینده را ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند خطر اضافه وزن در بزرگسالی یا ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

تقویت زود هنگام گروه‌های عضلانی نیز می‌تواند فرزند شما را برای مهارت‌های حرکتی پیچیده‌تری که در آینده به آن‌ها نیاز دارد، آماده کند؛ مانند دریبل زدن بسکتبال یا دوچرخه سواری. در جدول زیر می‌توانید ببینید که کودک شما با توجه به سنش چه قدر باید ورزش کند. 

  • نوزاد

روزانه 60 دقیقه بازی فعال

  • سه تا شش سال

120 دقیقه فعالیت روزانه

  • شش تا هفده سال

یک ساعت ورزش روزانه و تقویت عضلات به مدت یک ساعت و سه روز در هفته

اگرچه ممکن است که در نگاه اول سخت باشد که کودکان در این سنین، به این میزان فعالیت داشته باشند، اما نگران نباشید چون کودکان می‌تواند با انجام بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم کننده به این میزان از ورزش و تمرین برسند. در ادامه 8 تا از مناسب‌ترین ورزش‌ برای کودکان آورده شده است. 

ورزش کودکان
ورزش منظم بخشی از یک شیوه زندگی سالم برای کودکان است زیرا پایه و اساس عادات سالم آینده را ایجاد می‌کند.

حلقه‌ی هولاهوپ

شاید شما هم مثل من فکر کنید که این حلقه‌های هولاهوپ اصلا جنبه ورزشی ندارند اما حدس بزنید چی؟ انجام هولاوپ یک تمرین عالی برای قلب است! همچنین به طور قابل توجهی به هماهنگی کمک می‌کند. افزایش تمرکز و نیز از مزایای جانبی این حلقه‌ها است. 

اما برای این که حلقه زدن را برای کودکان خود جذاب کنید، پیشنهاد می‌کنم از حلقه‌هایی استفاده کنید که در تاریکی می‌درخشند.  همچنین می‌توانید حلقه‌هایی که چندین رنگ دارند استفاده کنید. یک اتاق را تاریک کنید و با یک حلقه هولاهوپ رنگارنگ کودک خود را به ورزش کردن دعوت کنید.

حلقه‌ی هولاهوپ
انجام هولاوپ یک تمرین عالی برای قلب است

شنا کردن

همه‌ی ما بارها و بارها شنیده ایم که ورزش شنا برای کودکان چقدر عالی است. برای افزایش انعطاف پذیری، کاهش التهاب و ایجاد توده استخوانی، بی نظیر است. بیشتر کودکان عاشق شنا و بازی در استخر با دوستان خود هستند.

اما یک مزیت واقعی دیگر این است که مطالعات نشان داده است که میزان مرگ و میر شناگران 50 درصد کمتر از سایر ورزش‌ها است. بنابراین القای عشق به شنا می‌تواند به معنای واقعی کلمه زندگی فرزند شما را طولانی‌تر کند.

شنا کردن
بنابراین القای عشق به شنا می‌تواند به معنای واقعی کلمه زندگی فرزند شما را طولانی‌تر کند.

ژیمناستیک

اکثر کودکانی که ژیمناستیک انجام می‎دهند به احتمال زیاد در المپیک حضور پیدا نمی‌کنند، اما نمی‌توان از ورزشی به خوبی ژیمناستیک چشم پوشی کرد! ژیمناست‌ها جزو بهترین ورزشکاران هستند.

کودکانی ژیمناستیک انجام می‌دهند؛ انعطاف پذیری بهتری دارند؛ هماهنگی بین بدن و مغز آن‌ها بیشتر است، عملکرد شناختی بهتری دارند و خود انضباطی و قدرت شگفت انگیزی به دست می آورند. 

از آنجایی در ورزش ژیمناستیک، کودکان با هم سن و سالان خودشان حرکات مختلفی را انجام می‌دهند و تمرین می‌کنند، اصلا شبیه به یک ورزش خسته کننده برای آن‌ها نخواهد بود و بیشتر شبیه به یک بازی است.

ژیمناستیک
کودکانی ژیمناستیک انجام می‌دهند؛ انعطاف پذیری بهتری دارند

هنرهای رزمی

هنرهای رزمی یک تمرین عالی برای کودکان است! انجام هنرهای رزمی در یک فضای مناسب و زیر نظر مربی می‌تواند به پرورش و ویژگی‌های زیر در کودکان کمک کند:

گذشته از مزایای روحی و روانی، هنرهای رزمی اغلب یکی از پیشنهاد شده‌ترین فعالیت ها برای کودکان مبتلا به ADHD است.

هنرهای رزمی در ایجاد هماهنگی چشم و دست، قدرت اصلی، تعادل و توانایی حفظ آرامش تحت فشار عالی هستند. به جرئت می‌توان گفت هنرهای رزمی مناسب‌ترین ورزش برای کودکان است. 

هنرهای رزمی
هنرهای رزمی در ایجاد هماهنگی چشم و دست، قدرت اصلی، تعادل و توانایی حفظ آرامش تحت فشار عالی هستند.

ورزش برای افزایش قد کودکان

والدین اکثرا می‌خواهند که فرزندانشان قد بلند و قوی باشند، زیرا هر دو پارامتر به طور گسترده‌ای به عنوان نشانه‌های سلامتی در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین، تلاش زیادی می‌کنند تا مطمئن شوند که فرزندانشان سالم و قد بلند می‌شوند.

اگرچه بسیاری از کودکان بلندتر از آنچه والدینشان در دوران کودکی بودند، هستند، اما برخی نیز هستند که به اندازه همسالان خود قد بلندی ندارند. اگر شما هم جزء والدینی هستید که به دنبال راه‌هایی برای افزایش قد فرزند خود هستید، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید. 

تمرین‌های کششی
حتي تمرينات كششي ساده نيز مي‌تواند بر قد فرزند شما تاثير بسزايي داشته باشد.

تمرین‌های کششی

حتي تمرينات كششي ساده نيز مي‌تواند بر قد فرزند شما تاثير بسزايي داشته باشد. آموزش چند تمرین ساده از کودکی به فرزند، روند رشد قد را تسهیل می‌کند. حرکات کششی باعث بلند شدن ستون فقرات و بهبود وضعیت کودک شما می‌شود. 

دو تمرین ساده که تاثیر زیادی دارد به این صورت است: 

  1. کودکتان را مجبور کنید روی پاهای خود بایستند و پشتشان را به دیوار تکیه دهند و از او بخواهید تا ماهیچه‌های پاهایش را در حالی که به دیوار می‌رسد، با کشش تقویت کند.
  2. یکی دیگر از تمرینات کششی آسان شامل این است که کودک شما روی زمین نشسته و پاها را از هم باز کرده و سعی کند با دستان خود به هر دو انگشت پا برسد.

آویزان شدن و بارفیکس

چندین دهه است که آویزان شدن از بارفیکس برای افزایش قد توصیه می‌شود. آویزان شدن از میله به بلند شدن ستون فقرات کمک می‌کند که بخش مهمی از بلند شدن است. به غیر از آویزان شدن معمولی از بار فیکس، همچنین می‌توانید از فرزند خود بخواهید تا خود را بالا بکشند و حرکات کششی روی بار فیکس انجام دهند. هر دو تمرین باعث تقویت عضلات پشت و بازوها می‌شود.

آویزان شدن و بارفیکس
تمرینات یوگا شامل تمرینات کششی و تعادل زیادی است که هر دو برای قد کودک شما عالی هستند.

یوگا، مناسب برای افزایش قد

تمرینات یوگا شامل تمرینات کششی و تعادل زیادی است که هر دو برای قد کودک شما عالی هستند. به فرزند خود برخی از آساناهای یوگا مانند سوریا نماسکار، چاکرا آسانا و ژست درخت را آموزش دهید. سعی کنید حرکات را در کنار فرزند خود انجام دهید تا بتواند از شما الهام بگیرد. 

یوگا، مناسب برای افزایش قد

کلام پایانی

همانظور که گفته شد، ورزش کردن به صورت منظم اساس و پایه یک زندگی سالم برای کودکان است که در بزرگسالی نیز به سلامت روح و جسم آن‌ها نیز کمک می‌کند. ورزش‌هایی مانند شنا، هنرهای رزمی و ژیمناستیک، ضمن تقویت جسم کودک، از نظر روحی نیز او را تقویت می‌کنند. شما می‌توانید با درآمیختن ورزش و بازی، کودکان خود را به ورزش کردن تشویق کنید.  اگرچه نقش ژنتیک و تغذیه را در میزان رشد قدی نمی‌توان نادیده گرفت اما ورزش‌هایی مانند یوگا و حرکات کششی، می‌توانند به رشد قد کودک کمک کنند.

پیشنهاد اسباب بازی

منابع مورد استفاده:

0 0 رای
نظر به نوشته
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدگاه ها