رویکرد آموزشی هوش چندگانه، ساخته شده براساس نظریه هوش چندگانه گاردنر است، در این مقاله با این رویکرد و تست هوش آن در هویو آشنا می‌شوید

نکات مهم درباره رویکرد آموزشی هوش چندگانه

 گستردگی رویکردهای نوین آموزشی این روزها بر کسی پوشیده نیست. رویکردهای آموزشی طی چندسال گذشته با تنوع و گستردگی بسیاری روبه‌رو شده‌اند. تنوعی که سبب شده است تا انتخاب رویکرد آموزشی برای تدریس با کمی مشکل روبه‌رو شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا درباره هریک از رویکردهای آموزشی توضیحاتی را برای شما عنوان کنیم.

در این مقاله قصد داریم با یکی از رویکردهای دانش‌آموز محوری که براساس یکی از نظریات معروف دنیای روانشناسی پایه‌ریزی شده است، سخن بگوییم. رویکرد آموزشی هوش چندگانه، رویکرد مورد نظر ما در این مجال است. رویکردی ساخته شده براساس نظریه هوش چندگانه گاردنر که در سال 1983 به دنیای علم و روانشناسی ارائه شد. برای انجام تست هوش گاردنر و استفاده از خدمات اشتراک هویو استار اینجا را مشاهده کنید.

اگر مشتاق هستید تا درباره این رویکرد و جزئیات آن بیشتر بدانید تا بتوانید از آن استفاده لازم را ببرید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید. 

رویکرد آموزشی هوش چندگانه، رویکردی براساس علم روانشناسی
رویکرد آموزشی هوش چندگانه، براساس نظریه هوش چندگانه گاردنر که در سال 1983 به دنیای علم و روانشناسی ارائه شد، ساخته شده است.

چگونگی استفاده از رویکرد آموزشی هوش چندگانه

اگر با نظریه هوش چندگانه گاردنر آشنایی داشته باشید، به خوبی می‌دانید که او هوش را به 8 دسته تقسیم می‌کند. در رویکرد آموزشی هوش چندگانه نیز، معلم در حال استفاده از این 8 بعد هوش است. در واقع ابعاد مختلف هوش چندگانه، راهکارها و دست آویزهای اصلی معلم هستند که با استفاده از آن‌ها مسیر آموزشی خود را روشن می‌کند.

هوش‌های چندگانه، در این رویکرد آموزشی، وسیله‌ و ابزاری هستند تا با استفاده از آن معلم به تدریس و آموزش بپردازد. معلم گاه با استفاده از ریاضی و گاه با استفاده از موسیقی تدریس خود را به ثمر می‌رساند. همین موضوع سبب شده است تا این رویکرد، تنوع بالایی را برای خود داشته باشد و برای دانش‌آموزان جذابیت بالایی را داشته باشد. در ادامه به این ابعاد هوش چندگانه و استفاده از آن‌ها به عنوان ابزار آموزشی در این رویکرد می‌پردازیم.

هوش‌های چندگانه، ابزار معلم در این رویکرد
در رویکرد آموزشی هوش چندگانه نیز، معلم در حال استفاده از این 8 بعد هوش است.

ابعاد مختلف هوش چندگانه

  1. هوش کلامی - زبانی (کلمه هوشمند)

اصلی‌ترین روش حل مشکلات و تفکر برای دانش‌آموزان از طریق کلمه و زبان است. به همین دلیل هوش کلامی – زبانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد هوشی کودکان شناخته می‌شود. افرادی که هوش کلامی خوبی دارند، می‌توانند سخنرانان خوبی شوند و با استفاده از کلمات خود افراد را به راحتی قانع کنند. البته این هوش از طریق خواندن کتاب و شعر و حل کردن جدول و بازی‌های این چنینی قابل ارتقا و افزایش است.

  1. هوش ریاضی - منطقی (عدد/استدلال هوشمند)

افرادی که هوش ریاضی و منطقی بالایی دارند، از کار کردن با اعداد لذت می‌برند. آن‌ها معمولا قدرت استدلال و منطق قوی دارند و به راحتی می‌توانند داده‌ها را تفسیر و الگوهای انتزاعی را تحلیل کنند. بازی‌هایی مانند دومینو و شطرنج می‌تواند این هوش را در افراد افزایش دهد. معلمان با استفاده از این بازی‌ها می‌توانند دانش‌آموزانی با هوش ریاضی بالاتر تربیت کنند.

  1. هوش تصویری - فضایی (تصویر هوشمند)

دانش آموزان قوی در هوش تصویری و فضایی می‌توانند اطلاعات موجود در تصاویر را به خوبی پردازش کنند. آن‌ها دارای مهارت‌های دیداری و مهارت‌های حرکتی بسیار قوی هستند. دانش‌آموزان با این هوش از چشم و دست خود برای ایجاد پروژه‌های هنری یا طراحی خلاقانه استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با لگو چیزهای بسیار جدیدی بسازند، نقشه بخوانند و پازل‌های 1000 تکه را به راحتی به سرانجام برسانند.

  1. هوش جنبشی – بدنی یا هوش جسمی - حرکتی (بدن هوشمند)

داشتن هوش حرکتی و بدنی بالا سبب می‌شود تا فرد بتواند از طریق لمس و حرکت به جهان آگاه شود. در این افراد معمولا بین بدن و ذهن‌شان هماهنگی خاصی وجود دارد. آن‌ها می‌توانند بدن خود را با ظرافت، تخصص و ورزشکاری کنترل کنند. بسیاری از ورزش‌ها می‌تواند در افزایش این هوش در کودکان موثر واقع شود.

  1. هوش موسیقی (موسیقی هوشمند)

دانش‌آموزانی که هوش موسیقی قوی دارند، توانایی بالاتری در درک آهنگسازی و اجرای موسیقی دارند. افراد دارای هوش موسیقی بالا پیوسته نت‌های موسیقی را در سر خود می‌شنوند و به راحتی می‌توانند آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند.

  1. هوش بین فردی یا برون فردی (افراد باهوش)

دانش آموزان قوی در هوش بین فردی دارای توانایی طبیعی برای برقراری ارتباط و کنار آمدن موثر با دیگران هستند. آن‌ها معمولا رهبران خوبی هستند و از بینش خود در مورد دیگران برای مذاکره، اقناع و کسب اطلاعات استفاده می‌کنند. این افراد دوست دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند و معمولاً دوستان زیادی هم دارند.

  1. هوش درون فردی (خود هوشمند)

افراد دارای هوش درون فردی قوی از احساسات، ایده‌ها و اهداف خود آگاهی عمیقی دارند. دانش‌آموزانی که این هوش در آن‌ها بیشتر است، معمولاً برای پردازش و ایجاد زمان به تنهایی نیاز دارند.

  1. هوش طبیعت گرایانه (طبیعت هوشمند)

این هوش به علاقه طبیعی فرد به محیط اشاره دارد. این افراد از بودن در طبیعت لذت می‌برند و می‌خواهند از آن در برابر آلودگی محافظت کنند. دانش آموزان با هوش طبیعی بالا به راحتی گیاهان، حیوانات و سنگ‌ها را تشخیص داده و دسته بندی می‌کنند. با سپردن نگهداری گیاه و حیوانات خانگی به دانش‌آموزان می‌توان این هوش را در آن‌ها ارتقا داد.

ابعاد مختلف هوش چندگانه
هوش چندگانه گاردنر شامل ابعاد مختلفی است.

مزایای استفاده از رویکرد دانش‌آموز محور هوش چندگانه

این رویکرد نیز مانند تمام رویکردهای آموزشی دیگر مزایای بسیاری دارد. مزایایی که سبب شده است تا از این رویکرد به عنوان یکی از رویکردهای مناسب برای آموزش در مدارس استفاده شود و استقبال بسیاری از آن بشود. این مزایا براساس ویژگی‌ها و اهدافی است که برای این رویکرد تعیین شده است. در ادامه به برخی از مزایای مهم این رویکرد خواهیم پرداخت.

  • یادگیری لذت بخش و بسیار شاد و جذاب برای کودکان
  • انعطاف پذیری بسیار برای استفاده از راهکارهای مختلف
  • بالا رفتن سرعت یادگیری در کودکان
  • بالا رفتن کیفیت آموزش و تدریس با استفاده از این رویکرد
  • پایداری یادگیری و تثبیت آموزش‌های داده شده در ذهن کودک
  • بالا رفتن توانایی ترکیب آموخته‌ها در کودکان
  • افزایش رضایتمندی دانش‌آموزان در این رویکرد
  • فعال بودن معلم و دانش‌آموز به طور همزمان در این رویکرد
  • ارائه بهترین تدریس از سمت معلمان
یادگیری لذت‌بخش و شاد برای کودکان
این رویکرد نیز مانند تمام رویکردهای آموزشی دیگر مزایای بسیاری دارد.

نتایج آزمایش رویکرد هوش چندگانه در مدارس آمریکا

دقت در عملکرد معلمان در رویکرد آموزشی و دستورالعمل‌های متعدد مبتنی بر نظریه هوش چندگانه گاردنر، نشان دهنده نکات جالبی درباره این نظریه است. طی تحقیقات و آزمایشاتی که در آمریکا بر روی مدارسی که با این رویکرد درحال آموزش هستند، این نتایج حاصل شد. 

در استفاده از این رویکرد، درک معلمان از آموزش‌های چندگانه مبتنی بر هوش در خوب بود. این رویکرد و طراحی آن توانست، سیستم راهنمایی عملکرد معلمان را بیشتر از آموزش‌های معلم محور و طراحی آموزشی بهبود ببخشد. پیاده سازی آموزش، طراحی آموزشی و سیستم راهنمایی به معنی بهبود فرایندها و نتایج یادگیری است. تقویت سیستم استخدام معلمان و بهبود عملکرد آن‌ها، تقویت ظرفیت مربیان برای طراحی مدل‌ها، رویکردها، استراتژی‌ها ، روش‌ها و فعالیت‌های یادگیری از جمله نتایجی بودند که در انتهای دوره آزمایشی استفاده از رویکرد دانش‌‌آموز محور هوش چندگانه به دست آمدند.

همچنین پس از استفاده از این رویکرد، نتایج نشان می‌دهد که ارتباط بین معلمان و مدیران بسیار بهتر شد و آن‌ها توانستند با دانش‌آموزان ارتباطات قوی‌تری را ایجاد کنند.

ارتباط بهتر دانش‌آموزان و معلمان، از مزایای استفاده از این رویکرد
در استفاده از این رویکرد، درک معلمان از آموزش‌های چندگانه مبتنی بر هوش در خوب بود.

سخن پایانی

اگر مقاله را تا به اینجا همراهی کرده باشید، اکنون نسبت به رویکرد آموزشی هوش چندگانه اطلاعاتی را کسب کرده‌اید. در این مقاله بر آن شدیم تا نظریه هوش چندگانه گاردنر را مورد بررسی قرار دهیم و درباره رویکرد آموزشی هوش چندگانه که براساس این نظریه شکل گرفته است، به بحث و بررسی بنشینیم. به همین دلیل در این مقاله از ابعاد مختلف این هوش سخن گفتیم و کاربرد هریک را در رویکرد آموزشی که براساس آن شکل گرفته است، شناختیم.

در ادامه این موضوع، به ابعاد مختلف این رویکرد و مزایا و ویژگی‌هایی از آن که سبب شده است تا رویکردی پرطرفدار و مورد استقبال باشد، نکاتی را بیان کردیم. در انتهای مقاله نیز، از نتایج به دست آمده در مدارس آمریکا که از این رویکرد استفاده کرده بودند، پرداختیم. امید است این مقاله را تا به اینجا همراهی کرده باشید و اکنون توانسته باشید اطلاعات لازم را درباره این نظریه و رویکرد آموزشی کسب کنید. اطلاعاتی که بتواند به شما کمک کند تا تدریس و آموزش مناسبی را داشته باشید.

بهره‌وری از مزایای استفاده از رویکرد آموزشی هوش چندگانه

پیشنهاد اسباب بازی

منابع مورد استفاده:

0 0 رای
نظر به نوشته
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدگاه ها