صفر تا صد رویکرد آموزشی مونته سوری

دنیای رویکردهای نوین آموزشی دنیایی بسیار گسترده و وسیع است که با انتخاب مناسب می‌تواند تحولی عظیم و شگرف را در دنیای آموزش کودکان رقم بزند. انتخاب رویکرد آموزشی مناسب در مقاطع مختلف تحصیلی، از مهم‌ترین تصمیمات یک معلم است. طی سال‌های اخیر رویکردهای بسیاری به رویکردهای قبلی دنیای آموزشی اضافه شده‌اند. رویکردهایی که می‌توانند شرایط را در دنیای آموزش تغییر دهند و دانش‌آموزان بهتر و پر شور و نشاط‌تری را تربیت کنند.

یکی از رویکردهای دنیای آموزش کودکان، رویکرد مونته سوری است. مونته سوری یک رویکرد آموزشی است که مبتنی بر فعالیت خودگردان، یادگیری عملی و بازی مشارکتی کودکان است. 

از این رو تیم هویو تصمیم گرفته تا به طور کاملا مفصل و جزئی، به این رویکرد و تمامی جوانب آن بپردازد. پیدایش آن و شروع به کار آن را مورد بررسی قرار دهیم و درباره مزایا و معایب این رویکرد نکاتی را بیان کنیم. همچنین در ادامه به نکاتی درباره کلاس‌های درسی با این رویکرد اشاره خواهیم کرد. امید است در ادامه همراه ما باشید تا بتوانید با این رویکرد و جزئیات آن به خوبی آشنا شوید.

مشارکت کودکان در رویکرد آموزشی مونته سوری
مونته سوری یک رویکرد آموزشی است که مبتنی بر فعالیت خودگردان، یادگیری عملی و بازی مشارکتی کودکان است.

ویژگی‌های کلاس درس مونته سوری

در کلاس‌های درسی که با رویکرد مونته سوری پیش می‌روند، انتخاب خلاقانه کودک جزء اصلی به شمار می‌رود. کلاس درس و معلم آموزش دیده این رویکرد، فعالیت‌های متناسب با سن را برای هدایت این فرایند ارائه می‌دهند. همزمان کودکان نیز به صورت گروهی و انفرادی برای کشف و توسعه دانش جهان حداکثر توان خود را به کار می‌برند.

کلاس‌های درس مونته سوری محیط‌های زیبایی هستند که برای پاسخگویی به نیازهای کودکان در یک رده سنی خاص طراحی شده‌اند. دکتر ماریا مونته سوری کشف کرد که یادگیری تجربی در این نوع کلاس درس منجر به درک عمیق‌تری از زبان‌، ریاضیات‌، علوم‌، موسیقی، تعاملات اجتماعی و موارد دیگر می‌شود.

مطالب ارائه شده در کلاس درس مونته سوری جنبه‌ای از رشد کودک را پشتیبانی می‌کند و بین علایق طبیعی کودک و فعالیت‌های موجود مطابقت ایجاد می‌کند. کودکان می‌توانند با تجربه و سرعت خود یاد بگیرند و هر لحظه به کنجکاوی‌های طبیعی موجود در همه انسان‌ها پاسخ دهند و پایه‌ای محکم برای یادگیری خود ایجاد کنند.

ویژگی‌های مختلف کلاس درس مونته سوری
در کلاس‌های درسی که با رویکرد مونته سوری پیش می‌روند، کودکان در یادگیری خود انتخاب‌های خلاقانه‌ای انجام می‌دهند.

مزایا و فواید استفاده از رویکرد آموزشی مونته سوری

این رویکرد در سنین مختلف استفاده می‌شود. البته بیشترین استفاده از این رویکرد آموزشی در 3 تا 12 سالگی کودکان است. در واقع در مقطع پیش از دبستان و دبستان این رویکرد کاربرد بسیاری دارد. کاربرد این رویکرد و استقبال از آن، به دلیل مزایا و فوایدی است که این رویکرد برای دانش‌آموزان به همراه دارد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

از بدو تولد تا سه سالگی:

  1. ایجاد محیطی امن، جذاب و پرورش دهنده برای کودکان
  2. افزایش و بالا بردن اعتماد به خود و دنیای اطراف
  3. افزایش اعتماد به نفس در توانایی‌های جدید کودک
  4. رشد مهارت‌های حرکتی و ایجاد هماهنگی در آن‌ها
  5. بهبود و رشد مهارت‌های زبانی و کلامی در کودک
  6. ایجاد فرصت برای کسب استقلال در کارهای روزمره

برای کودکان سه تا شش سال:

  1. رشد استقلال عملکردی، تداوم کار و تقویت خودتنظیمی در کودک
  2. توسعه اجتماعی از طریق ایجاد ارتباطات
  3. توسعه سواد و درک ریاضی
  4. بهبود درک حسی و حواس پنج گانه
  5. ایجاد فرصت برای اکتشافات تخیلی
  6. افزایش اعتماد به نفس
  7. ایجاد خلاقیت و بالا رفتن توانایی تخیل

برای کودکان شش تا دوازده سال:

  1. ایجاد فرصت برای اکتشافات گروهی و فکری
  2. رشد اعتماد به نفس کودک
  3. افزایش قدرت تخیل
  4. ایجاد استقلال فکری و خودکارآمدی در کودک
  5. درک نقش کودک در جامعه

برای نوجوانان دوازده تا پانزده ساله

  1. ایجاد توانایی مدیریت کردن در نوجوان
  2. ایجاد مدیریت اقتصادی و توانایی مدیریت مالی
  3. رشد روابط بین فردی
  4. توسعه بیان
  5. بالا رفتن اعتماد به نفس
مزایای استفاده از رویکرد آموزشی مونته سوری
کاربرد رویکرد آموزشی مونته سوری و استقبال از آن، به دلیل مزایا و فوایدی است که این رویکرد برای دانش‌آموزان به همراه دارد.

ماریا مونته سوری، ابداع کننده رویکرد آموزشی مونته سوری

دکتر ماریا مونته سوری (1870-1952) پزشک و مردم شناس ایتالیایی بود که زندگی خود را وقف درک چگونگی رشد اجتماعی، فکری، جسمی و روحی کودکان کرد. او با مشاهده دقیق کودکان در سراسر جهان، الگوهای توسعه جهانی را کشف کرد. الگوهایی که در همه کودکان صرف نظر از فرهنگ یا دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنند، وجود دارد. دکتر مونته سوری یکی از اولین زنانی بود که به عنوان پزشک در ایتالیا دیپلم گرفت. به دنبال علاقه‌اش به رشد انسانی، او در کلینیکی برای کودکان مبتلا به بیماری‌های روانی کمک کرد. پس از آن، مدرسه ارتوفرنیک رم را برای کودکان با مشکلات جسمی، روحی و احساسی اداره کرد. در این مدت دکتر مونته سوری در سراسر اروپا در مورد نیازهای کودکان و ارزش آن‌ها برای آینده جوامع ما سخنرانی کرد. او بر لزوم تغییر نگرش ما در مورد کودکان و رفتار آ‌ن‌ها تأکید کرد.در سال 1907 ، دکتر مونته سوری مسئولیت مراقبت از گروهی از کودکان را در منطقه فقیرنشین سان لورنزو رم به عهده گرفت. او اهمیت محیط مثبت و پرورشی را که با نیازهای رشد کودک تغییر می‌کند، درک کرد. هنگامی که او کودکان و واکنش آن‌ها به محیط را مشاهده می‌کرد، دید که آن‌ها توانایی‌ها و علایق خود را فراتر از انتظارات نشان می‌دهند. ماریا مونته سوری یک بیننده بود. به راحتی از چالش‌های زیادی که در طول زندگی حرفه‌ای خود با آن روبه‌رو بود، دلسرد نمی‌شد. او سفرهای زیادی انجام داد، در سراسر اروپا، هند و ایالات متحده سخنرانی و تدریس کرد. او به دلیل تلاش‌هایش توسط مربیان، روانشناسان و رهبران سیاسی آن روز شناخته شد. همکاران وی شامل افرادی مانند آنا فروید، اریک اریکسون، مهاتما گاندی، الکساندر گراهام بل و ژان پیاژه بودند. دکتر مونته سوری در سال 1949 ، 1950 و 1951 نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد و تا زمان مرگ به کار، تدریس و نوشتن ادامه داد. طی صد سال گذشته کودکان در سراسر جهان از این رویکرد آموزشی که از پرورش رشد طبیعی حمایت و محافظت می‌کند ، بهره‌مند شده‌اند. میراث ماریا مونته سوری در کودکانی باقی ماند که زندگی آن‌ها تحت تأثیر کشفیات او در مورد زندگی قرار گرفته است.

پرورش کودکان با استفاده از رویکرد آموزشی مونته سوری

کلاس‌های درس رویکرد مونته سوری

در رویکرد آموزشی مونته سوری، از مکان‌های بسیاری برای یادگیری و بازی کودکان به روش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. به تنهایی، به صورت جفت، در گروه‌های کوچک، در گروه‌های بزرگ، روی میزها، روی زمین و هرجای دیگری. در این کلاس‌ها هیچ مرکز کانونی برای کلاس درس وجود ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که معلم مورد توجه کودکان نیست. بلکه همه آن‌ها با هم یک جامعه یک سطح هستند. رنگ‌های روشن و جذاب، مواد طبیعی، اشیاء فرهنگی جذاب و تصاویر جالب روی دیوار همه تجربیات حسی و فکری پیچیده‌ای را به کودکان ارائه می‌دهند. در کلاس‌های درس مونته سوری، به کودکان آموزش داده می‌شود که چگونه تعاملات اجتماعی خود را تنظیم کنند. معلم با انجام فعالیت‌های سرگرم کننده، نقش آفرینی و الگوسازی مناسب، بهترین راه را برای پاسخگویی به مشاجرات یا موقعیت‌های جدید نشان می‌دهد و به کودک این توانایی را می‌دهد که در صورت بروز مشکل، با اعتماد به نفس عمل کند. در نتیجه این کلاس، کلاسی درس خود تنظیم است که در آن تنش‌های طبیعی اجتماعی بیشتر توسط خود کودکان حل می‌شود.

کودکان آزادانه در سراسر محیط کلاس حرکت می‌کنند، فعالیت‌های مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند. با معلم به صورت جداگانه یا در گروه‌های کوچک کار می‌کنند. حرکت آن‌ها توسط معلم بدون محدودیت است مگر اینکه خود کودک، افراد دیگر یا محیط اطراف آن‌ها را به خطر بیندازد. محیط‌های بیرونی در مدارس مونته سوری مهم هستند و فرصت‌هایی را برای تعامل با دنیای طبیعی ارائه می‌کنند.

اشکال مختلف کلاس درس مونته سوری
در رویکرد آموزشی مونته سوری، از مکان‌های بسیاری برای یادگیری و بازی کودکان به روش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.

کودکان در محوریت رویکرد آموزشی مونته سوری

آموزش مونته سوری رابطه بین بزرگسالان و کودکان را طوری تنظیم می‌کند که کودک را در مرکز یادگیری خود قرار دهد. در کلاس‌های درس مونته سوری، معلمان به کودکان به عنوان افراد جداگانه و منحصر به فرد احترام می‌گذارند. آن‌ها کودکان را راهنمایی می‌کنند تا به افراد و اشیاء محیط خود احترام بگذارند. با بزرگ شدن کودک ارتباط بین موجودات زنده و غیرزنده را آموزش می‌دهند و درک و دید کودک را رشد می‌دهند.

نیازهای کودکان با گذر از مراحل رشد تغییر می‌کند. در هر سطح از آموزش مونته سوری، این تفاوت از طریق آماده سازی محیط کلاس محترم شمرده می‌شود. محیط از هر نظر برای رشد مطلوب آماده است. از نظر جسمی، شناختی، اجتماعی و احساسی. مونته سوری با هماهنگ کردن فعالیت‌های محیطی با نیازهای هر کودک در هر لحظه، انرژی لازم برای رشد و یادگیری را آزاد می‌کند.

کودکان در محوریت کلاس درس مونته سوری
آموزش مونته سوری رابطه بین بزرگسالان و کودکان را طوری تنظیم می‌کند که کودک را در مرکز یادگیری خود قرار دهد.

اهداف شکل گیری رویکرد مونته سوری

  • ۱.یادگیری دستی

کلاس‌های مونته سوری محیط‌های تعاملی هستند که در آن‌ها کاوش عملی نه تنها تشویق می‌شود، بلکه جز ضروری کلاس است. با استفاده از ذهن، بدن و حواس، یادگیری به فعالیتی تبدیل می‌شود که کودک را درگیر می‌کند. کلاس‌های با رویکرد مونته سوری با ارائه انواع مختلف اشیا و فعالیت‌ها برای مشارکت معنادار، گرایش طبیعی کودکان به فعالیت را دنبال می‌کنند.

  • ۲.کشف

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها بین رویکرد آموزشی مونته سوری و دیگر رویکردها در تجربه کشف پاسخ کودکان، برای خود و سوال‌هایشان است. این موضوع منجر به یک تجربه یادگیری بسیار عمیق‌تری می‌شود و کودک را به یادگیری علاقه‌مند می‌کند. یادگیری که در نظر کودک به عنوان یک فرآیند حل مسئله و کشف خودگردان شناخته می‌شود.

  • ۳.خیال پردازی

کلاس‌های مونته سوری از توسعه تخیل و خلاقیت در هر مرحله از یادگیری پشتیبانی می‌کنند. فعالیت‌های این رویکرد به کودکان اجازه می‌دهد تا ایده‌ها و روابط جدید را کشف کرده و زمینه‌ای برای ابراز وجود و نوآوری فراهم آورند. کودک با استفاده از این رویکرد می‌تواند تخیل خود را به کار گیرد و از طریق اکتشافات حسی جایگاه خود را در جهان پیدا کند. به این ترتیب تخیل و بیان قوی‌تری پیدا خواهد کرد که در بقیه زمینه‌های رشدی به او کمک می‌کند.

  • ۴.آزادی انتخاب

رویکرد مونته سوری معتقد است در صورتی که به کودکان در چارچوب‌های مشخصی آزادی داده شود، آن‌ها به شیوه‌های مثبتی عمل کرده که رشد بیشتری را برای آن‌ها در پی دارد. آزادی به معنای انجام دادن هر کاری نیست. بلکه در کلاس‌های درس مونته سوری انتظارات مشخص است و کودکان پیامدهای طبیعی و منطقی انتخاب‌های خود را تجربه می‌کنند. این آزادی در محدوده مشخصی است که قوانین کلاس آن را تعیین کرده است و می‌تواند بازتاب‌های رفتاری جامعه و کلاس را به دنبال داشته باشد.

  • ۵.استقلال

از لحظه تولد به بعد، انسان‌ها به دنبال رسیدن به استقلال هستند. کودکان این نیاز را به شدت احساس می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند کارهایی را برای خود انجام دهند و با جهان اطراف خود تعامل داشته باشند. در کلاس‌های درس مونته سوری، حرکت طبیعی به سوی استقلال از طریق تجربیات عملی، اجتماعی و فکری تقویت می‌شود.

  • ۶.رشد شخصیتی کودکان

رشد شخصیت کودک در رویکرد مونته سوری اهمیت بسیاری دارد. معلمان مونته سوری تلاش می‌کنند تا احساس مسئولیت و ارتباط افراد و اشیاء را در کودک ایجاد کنند. کودکان می‌آموزند که انتخاب‌های آن‌ها نه تنها در روابط بین فردی، بلکه در کل جهان پیامدهایی را به همراه دارد. کودک با داشتن این اجازه و انتخاب کردن خود، مسئولیت پیامدهای انتخابش را می‌پذیرد. به این ترتیب کودک یاد می‌گیرد تا خود تنظیمی و خود کنترلی را در خود ایجاد کند تا بتواند نتایج و پیامدهای منفی انتخاب‌های خود را کاهش دهد.

این توسعه عملکرد اجرایی، به ویژه افزایش خودتنظیمی در کودک، هسته اصلی حرکت کودک به سمت اعتماد به نفس و استقلال است. 

  • ۷.آموزش مهارت‌های زندگی با ایجاد لذت در کودک

در کلاس‌های درس مونته سوری، مهارت‌های تحصیلی در زندگی نیز در کلاس درس ادغام می‌شود. از طریق بازی‌های عملی و فعالیت‌ها، اساسی‌ترین مبانی ریاضیات و سواد آموزی با مطالب خاصی که برای کودکان جذاب است، معرفی می‌شود. کودکان در مدارس مونته سوری از ریاضی، خواندن و نوشتن لذت می‌برند و مشتاقانه منتظر درس بعدی خود هستند. این امر باعث ایجاد عشق به یادگیری می‌شود که کودک در طول زندگی با خود همراه خواهد داشت.

  • ۸.ایجاد روابط مثبت با والدین

درک نیازهای رشد کودکان، در ایجاد روابط مثبت والدین و فرزندان اهمیت دارد. کودکان، به ویژه خردسالان، به شدت تحت تأثیر نیازهای رشد خود هستند. با درک حرکت کودک به سمت استقلال، والدین می‌توانند با حمایت خود او را رشد دهند. تلاش شدید او برای انجام کارهای کوچک و تکراری بسیار رضایت بخش است و نتیجه نهایی به او اعتماد به نفس می‌بخشد. اعتماد به نفسی که نیازمند فضا دادن به کودک است. اگر به او فضای لازم داده نشود، ممکن است واکنش شدیدی نشان دهد. این نوع مخالفت، که از نیازهای متناقض بزرگسال و کودک سرچشمه می‌گیرد ، یکی از موانع اصلی رابط مطلوب و هماهنگ بین بزرگسالان و کودکان است.

ایجاد روابط مثبت با والدین و بزرگسالان از مزایای رویکرد مونته سوری
درک نیازهای رشد کودکان رد رویکرد آموزشی مونته سوری، در ایجاد روابط مثبت والدین و فرزندان اهمیت دارد.

اسباب‌بازی‌هایی با رویکرد مونته سوری

فلسفه مونته سوری مبتنی بر تشویق کودکان به کشف جهان اطراف است. بازی بخش مهمی از این اکتشاف است زیرا کودکان با لمس و بازی با اشیا چیزهای بسیاری را یاد می‌گیرند. به همین دلیل لازم است تا از اسباب‌بازی‌های مناسبی استفاده کنید.اسباب‌بازی مونته سوری اسباب‌بازی‌ای است که با تشویق بچه‌ها به آزمایش، یادگیری را تحریک می‌کند. این اسباب بازی، وسیله‌ای است که کودک بتواند آن را نگه دارد و لمس کند. این موضوع در تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان اثر بسیاری دارد. همچنین اسباب‌بازی باید به کودک این فرصت را بدهد که خلاقیت خود را بروز دهد.در ادامه برخی از اسباب‌بازی‌هایی را که در این رویکرد می‌تواند اثرگذار باشد و وضعیت رشد کودک را بهبود ببخشد، آورده‌ایم. امید است بتوانید از این اسباب‌بازی‌ها استفاده لازم را ببرید.

  • ۱.مداد شمعی (برای بالای 3 سال)

این مداد رنگی‌های منحصر به فرد و شفاف مومی باعث می‌شود کودکان بتوانند با ترکیب رنگ‌ها بازی کنند. بر خلاف مداد رنگی سنتی، وقتی رنگ دیگری روی رنگ اولیه این مداد رنگی کشیده می‌شود، باعث ایجاد طیف وسیعی از رنگ‌ها می‌شود.

  • ۲.بلوک‌های خواندن آوایی برای خواننده مبتدی (سنین بالای 3 سال)

بلوک‌های خواندن آوایی برای والدینی که می‌خواهند فرزندشان به عنوان خواننده اعتماد به نفس داشته باشد، مناسب است. بچه‌ها به سادگی بلوک‌ها را می‌چرخانند تا کلمات جدیدی ایجاد کنند. هر کلمه با بقیه هم قافیه می‌شود و بچه‌ها می‌توانند تلفظ کلماتی را که قبلا ندیده‌اند، راحت‌تر تشخیص دهند. این مجموعه همچنین دارای تعاریفی است تا کودکان بتوانند معانی کلمات جدید را هنگام بازی یاد بگیرند.

  • ۳.چرتکه (بالای یکسال)

ابزارهای کاربردی، مانند چرتکه، راهی کلاسیک برای کمک به کودکان در یادگیری مهارت‌های ریاضی و تشخیص رنگ و الگو است. یادگیری بصری و مبتنی بر فعالیت چرتکه درک کودکان از جمع و تفریق را آسان می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند به طور فیزیکی مهره‌ها را بشمارند تا ببینند که آن‌ها چگونه با معادلات داخلی چاپ شده روی چوب مطابقت دارند.

  • ۴.تخته ضرب (بالای 3 سال)

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی ریاضی، تخته ضرب است. این تخته به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم ضرب را در حالی که اعداد مربوطه را روی صفحه قرار می‌دهند ، تجسم کنند. هر بلوک دارای دو عدد در بالای صفحه است و کودکان می‌توانند آن‌ها را ورق بزنند تا جواب را ببینند. 

  • ۵.مجموعه تخته‌های پین دار (بالای 3 سال)

این اسباب بازی مونته سوری برای کمک به کودکان در توسعه مهارت‌های حرکتی خوب، شمارش، مرتب‌ سازی و تشخیص الگوها طراحی شده است. گیره‌های بزرگ که با این مجموعه عرضه می‌شوند به اندازه کافی بزرگ هستند که به راحتی با انگشتان ریز قابل درک هستند و می‌توانند روی یکدیگر قرار بگیرند و برج‌هایی ایجاد کنند-برج‌هایی که یک چالش عالی برای هماهنگی چشم و دست هستند.

  • ۶.مجموعه اتصالات لوله و ساختمان مشترک (بالای 3 سال)

با ترکیبی از لوله‌ها و چرخ‎های به هم پیوسته، کودکان می توانند به دلخواه خود اشکال بسیاری را بسازند. چیزی که سبب می‌شود تا خلاقیت در کودکان بیش از پیش شود. با این اسباب‌بازی، خلاقیت و رشد ذهنی کودک افزایش می‌یابد و می‌تواند تا شرایط بهتری را برای خود فراهم آورد.

  • ۷.انواع مختلف لگو

یکی دیگر از اسباب‌بازی‌های مونته سوری، انواع لگوها هستند. لگوها انواع بسیاری دارند که برای همه سنین مناسب هستند. این موضوع سبب شده است تا استفاده از لگو بسیار رونق پیدا کند. این اسباب بازی می‌تواند رشد ذهنی و خلاقیت بصری را در کودک بسیار افزایش دهد و به او کمک کند تا خلاقیت بیشتری را داشته باشد.

  • ۸.طبل کودک (3 سال به بالا)

طبل چوبی می‌تواند اسباب‌بازی موزیکال ایده‌آلی برای کودک شما باشد تا با استفاده از آن، بتواند تولید موسیقی کند. کودکان به این ترتیب از صداهای موسیقی لذت می‌برند و با تلاش برای ضربه زدن به آهنگ‌های خاص، هماهنگی چشم و دست خود را تمرین می‌کنند. این موضوع گستره شنوایی کودک را نیز تقویت می‌کند.

انواع لگو از بازی‌های مورد نظر در رویکرد مونته سوری
یکی دیگر از اسباب‌بازی‌های مونته سوری، انواع لگوها هستند.

سخن پایانی مقاله

اگر به دنبال استفاده از رویکرد آموزشی خاصی هستید، باید بدانید که هریک از رویکردها ویژگی‌های خاص خود را دارند. رویکردهای آموزشی بسیاری امروزه در دنیای آموزش وجود دارند. رویکردهایی که می‌توانند برای وضعیتی مناسب یا نامناسب باشند. برای انتخاب رویکرد آموزشی مناسب لازم است تا درباره هر رویکرد نکاتی را بدانیم. نکاتی که می‌تواند اطلاعات و دید ما نسبت به رویکرد را تغییر دهد.

به همین دلیل در این مقاله بر آن شدیم تا اطلاعاتی را درباره رویکرد آموزشی مونته سوری بیان کنیم. نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند تا با این رویکرد بیشتر آشنا شوید. از مزایا و اهداف این رویکرد اطلاعاتی را بیان کردیم و درباره مونته سوری، ابداع کننده این رویکرد صحبتی داشتیم. در ادامه مقاله، اسباب‌بازی‌هایی را با رویکرد مونته سوری معرفی کردیم. امید است تا به اینجای مقاله ما را همراهی کرده باشید و اکنون بتوانید انتخاب خوبی برای رویکرد آموزشی خود داشته باشید. انتخابی که بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن بهره ببرید.

ابعاد مختلف کلاس درس مونته سوری

منابع مورد استفاده:

0 0 رای
نظر به نوشته
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدگاه ها