استفاده از رویکرد رجیو امیلیا برای آموزش و تدریس

این روزها دنیای تدریس و آموزش دیگر مانند گذشته نیست. تدریس و آموزش دیگر تنها بر مبنای معلم نیست و کم‌کم رنگ و بوی دانش‌آموز محوری گرفته است. رویکردهای نوین آموزشی بسیاری مانند رویکردهای دانش‌آموز محور برای تدریس به دانش‌آموزان رواج یافته‌اند. رویکردهایی که هریک ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. رشد و گسترش دنیای رویکردهای آموزشی این وضعیت را کمی پیچیده کرده است. به همین دلیل لازم است برای انتخاب رویکرد آموزشی مورد نظر، اطلاعاتی را درباره هریک از این رویکردها داشته باشیم.

در این مقاله تصمیم گرفتیم تا درباره  رویکردهای آموزشی رجیو امیلیا به طور مفصل گفت‌وگو کنیم و اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم. در ادامه این مقاله، توضیحاتی را درباره این رویکرد دانش‌آموز محور خواهیم داد و نکاتی را درباره آن بیان خواهیم کرد. نکاتی که می‌تواند شما را به خوبی با این رویکرد و نگاهی که به تدریس دارد، آشنا سازد. پس از خواندن این مقاله می‌توانید به راحتی درباره انتخاب یا عدم انتخاب این رویکرد به عنوان روش تدریسی خود، تصمیم بگیرید. امید است در ادامه ما را همراهی کنید و انتخاب خوبی را برای روش و رویکرد تدریسی خود داشته باشید.

معرفی رویکرد رجیو امیلیا

رویکرد رجیو امیلیا رویکردی آموزشی است که بر آموزش پیش دبستانی و ابتدایی متمرکز است. این رویکرد یک برنامه درسی دانش‌آموز محور و سازنده‌گرای خود محور است که از یادگیری خودآموز و تجربی در محیط‌های رابطه محور استفاده می‌کند. این برنامه بر اساس اصول احترام، مسئولیت پذیری، کشف و بازی است.

هدف استفاده از رویکرد آموزشی رجیو املیا آموزش زبان‌های نمادین به کودکان است. استفاده از نقاشی، مجسمه سازی، نمایشنامه و کارهای بسیار دیگر به عنوان زبان نمادین، در این رویکرد اهمیت بسیاری دارد. این رویکرد پس از جنگ جهانی دوم توسط لوریس مالاگوزی، ایتالیایی توسعه یافت. نام این رویکرد از نام شهری که در آن شکل گرفته است، برگرفته شده است.

رویکرد آموزشی رجیو امیلیا، رویکردی با استفاده از زبان نمادین
رویکرد رجیو امیلیا رویکردی آموزشی که بر آموزش پیش دبستانی و ابتدایی متمرکز است.

اصول رویکرد رجیو امیلیا

رویکرد رجیو امیلیا اصول خاص خود را دارد که درواقع بیان کننده اصل رویکرد هستند. اصولی که معنا و مفهوم این رویکرد بوده و به آن هویت می‌بخشند. این اصول عبارت‌اند از:

  1. کودکان باید تا حدی بر جهت یادگیری خود کنترل داشته باشند.
  2. کودکان باید بتوانند از طریق تجربه‌های لمس، حرکت، گوش دادن و مشاهده یاد بگیرند.
  3. کودکان با سایر کودکان و با اقلام مادی در جهان رابطه دارند که باید اجازه کشف آن‌ها را داشته باشند.
  4. کودکان باید راه‌ها و فرصت‌های بی‌پایان برای ابراز وجود داشته باشند.
کشف دنیا با استفاده از رویکرد رجیو امیلیا
رویکرد رجیو امیلیا اصول خاص خود را دارد که درواقع بیان کننده اصل رویکرد هستند.

اهداف استفاده از رویکرد رجیو امیلیا

در واقع، رویکرد رجیو امیلیا برای آموزش کودکان خردسال، رشد طبیعی کودکان و همچنین روابط نزدیک آن‌ها شکل گرفته است و این موضوعات اصل و پایه آن هستند. از دید این رویکرد، کودکان دارای حقوق هستند و باید به آن‌ها فرصت داده شود تا توانایی‌های خود را توسعه دهند. کودکان به عنوان حامل دانش در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین آن‌ها تشویق می‌شوند تا افکار و ایده‌های خود را در مورد همه چیزهایی که می‌توانند در طول روز انجام دهند، به اشتراک بگذارند. این موضوعات سبب می‌شود تا کودک زیبا، قدرتمند، شایسته، خلاق، کنجکاو و سرشار از خواسته‌های بالقوه و بلندپروازانه دیده شود. کودک به عنوان سازنده فعال دانش در نظر گرفته می شود. بسیاری از آموزش‌های مدارس رجیو امیلیا در قالب پروژه‌هایی انجام می‌شود که در آن‌ها ویژگی‌هایی چون کاوش، مشاهده، فرضیه سازی، پرسش و بحث در کودک رشد می‌کند. همچنین در این رویکرد کودکان به عنوان موجوداتی اجتماعی در نظر گرفته می‌شوند که با سایر کودکان، خانواده، معلمان و جامعه در ارتباط هستند. احترام به عنوان یک ارزش به آن‌ها آموزش داده می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود تا به مرزهای دیگران احترام بگذارند.

رشد و توسعه در رویکرد آموزشی رجیو امیلیا
رویکرد رجیو امیلیا برای آموزش کودکان خردسال، رشد طبیعی کودکان و همچنین روابط نزدیک آن‌ها شکل گرفته است و این موضوعات اصل و پایه آن هستند.

اهیمت مشارکت والدین در رویکرد رجیو امیلیا

والدین جزء حیاتی رویکرد رجیو امیلیا هستند. آن‌ها به عنوان شریک، همکار و حامی فرزندان خود تلقی می‌شوند. معلمان به والدین به عنوان اولین معلم هر کودک احترام می‌گذارند و والدین را در هر جنبه‌ای از برنامه درسی شرکت می‌دهند. این مشارکت تا حدی است که دیدن والدین داوطلب در کلاس‌های درس رجیو امیلیا غیر معمول نیست. درواقع نقش والدین در این رویکرد، ​​هم در سطح مدرسه و هم در کلاس درس، نقش جامعه را منعکس می‌کند. انتظار می‌رود که والدین در بحث‌های مربوط به سیاست مدرسه، دغدغه‌های مربوط به رشد کودک و برنامه ریزی و ارزیابی برنامه درسی شرکت کنند.

اهمیت والدین در رویکرد آموزشی رجیو امیلیا
والدین جزء حیاتی رویکرد رجیو امیلیا هستند.

نقش معلمان در رویکرد آموزشی رجیو امیلیا

در رویکرد رجیو امیلیا، معلم به عنوان یک یادگیرنده و همکار با کودک در نظر گرفته می‌شود و فقط یک مربی نیست. معلمان تشویق می‌شوند تا با برنامه ریزی فعالیت‌ها و درس‌های مبتنی بر علایق کودک، پرسیدن سوالات برای درک بیشتر و مشارکت فعال در فعالیت‌ها در کنار کودک، به جای مشاهده یادگیری کودکان، یادگیری آن‌ها را تسهیل کنند. رد واقع می‌توان گفت که معلم به عنوان شریک کودک در یادگیری است.برخی از قوانین و راهکارهای این رویکرد، خود این موضوع را پدید می‌آورد. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • تعهد بلند مدت معلمان
  • تعیین اهداف تدریس توسط خود معلم
  • انتخاب راهنمای برنامه درسی
  • نظارت دائمی معلمان بر کودکان
  • جمع آوری داده‌های قابل بررسی توسط معلم
  • مشارکت فعال و متقابل معلم
  • در میان گذاشتن ایده‌ها با کودکان و والدین
  • گوش دادن به کودک در کلاس درس
  • ضبط مشاهدات خود از کودکان در کلاس
  • حمایت از علایق دانش‌آموزان در کلاس
معلم همراهی بسیار مهم در رویکرد رجیو امیلیا
در رویکرد رجیو امیلیا، معلم به عنوان یک یادگیرنده و همکار با کودک در نظر گرفته می‌شود و فقط یک مربی نیست.

پروژه‌های یادگیری کودکان

پروژه‌هایی که معلمان و کودکان درگیر آن می‌شوند موضوعات مختلفی را دارد. گاهی موضوع تحقیق ممکن است، از مشاهدات معلم در مورد بازی و اکتشافات خودجوش کودکان ناشی شود. موضوعات پروژه نیز بر اساس کنجکاوی تحصیلی یا نگرانی اجتماعی معلمان یا والدین یا رویدادهای ناگوار که توجه کودکان و معلمان را به خود جلب می‌کند، انتخاب می‌شوند. معلمان رویکرد رجیو امیلیا به توانایی خود در بداهه پردازی و پاسخ به استعداد کودکان برای لذت بردن از موارد غیرمنتظره اهمیت زیادی می‌دهند. پروژه‌های موفق در این رویکرد، پروژه‌هایی هستند که تفکر و خلاقیت و مهارت حل مسئله را در کودک بالا می‌برند و به کودک کمک می‌کنند تا بیشتر کاوش کند و به دنبال جست‌وجو باشد. این پروژه‌ها با مشاهده و پرسش معلمان از کودکان در مورد موضوع مورد علاقه آغاز می‌شود. بر اساس پاسخ‌های کودکان، معلمان مطالب ،سوالات و فرصت‌هایی را فراهم می‌کنند که کودکان را وادار کنند تا موضوع را بیشتر بررسی کنند.

پروژه‌هایی رجیو امیلیا برای رشد در توانایی کودکان
پروژه‌های موفق در این رویکرد، پروژه‌هایی هستند که تفکر و خلاقیت و مهارت حل مسئله را در کودک بالا می‌برند و به کودک کمک می‌کنند تا بیشتر کاوش کند و به دنبال جست‌وجو باشد.

روش‌های بیان کودکان

شیوه‌های زیادی که کودکان برای بیان خود دارند را در اصطلاح، صد زبان کودکان می‌نامند. در این رویکرد، راه‌های مختلفی برای تفکر، تجدید نظر، ساخت، مذاکره، توسعه و بیان نمادین افکار و احساسات خود در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.همانطور که کودکان در حال تحقیق و تولید و آزمایش فرضیه‌های خود هستند، تشویق می‌شوند که درک خود را از طریق یکی از زبان‌های نمادین متعدد، از جمله نقاشی، مجسمه سازی، بازی نمایشی و نوشتن نشان دهند. آن‌ها با هم برای حل مشکلات به وجود آمده همکاری می‌کنند. این همکاری بدون دخالت معلم ادامه می‌یابد. البته معلمان بحث‌ و گفت‌وگوها تسهیل کرده و سپس مشاهده می‌کنند. تجدید نظر در نقاشی‌ها و ایده‌ها کودکان را تشویق به ادامه دادن می‌کند. معلمان به کودکان اجازه می‌دهند تا فعالیت‌های یکدیگر را تکرار کرده و کار یکدیگر را در جهت درک بهتر موضوع بهبود بخشند. بدین وسیله، مشارکت و مبادله علمی کودکان افزایش یافته و آن‌ها با یاد گرفتن کار گروهی، می‌توانند اکتشافات بهتری داشته باشند.

روش‌هایی برای بیان کودکان
در این رویکرد، راه‌های مختلفی برای تفکر، تجدید نظر، ساخت، مذاکره، توسعه و بیان نمادین افکار و احساسات خود در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

خلاصه نکات پایانی

همان‌طور که در این مقاله خواندید، یکی از رویکردهای دانش‌آموز محور آموزشی، رویکرد رجیو امیلیا است. رویکردی با ویژگی‌های منحصر به فرد که نقش معلم، دانش‌آموز، محیط کلاس و مدرسه، والدین و نمادها در آن پررنگ است. این رویکرد آموزشی، چیزی بود که در این مقاله مورد صحبت و بحث ما قرار گرفت و درباره آن اطلاعاتی را بیان کردیم. اطلاعاتی که می‌تواند به شما کمک کند تا با این رویکرد آشنایی بیشتری را کسب کنید و بتوانید از آن بهره ببرید.امید است مقاله را تا به اینجا همراهی کرده باشید و اکنون بتوانید انتخاب خوبی برای رویکرد مورد نظر خود داشته باشید. رویکردی که با استفاده از آن، تدریس و آموزش مناسبی را برای کودکان رقم بزنید.

رجیو امیلیا، رویکردی دانش آموز محور
یکی از رویکردهای دانش‌آموز محور آموزشی، رویکرد رجیو امیلیا است.

پیشنهاد اسباب بازی

منابع مورد استفاده:

0 0 رای
نظر به نوشته
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر بازدیدترین
Inline Feedbacks
دیدگاه ها
زهرا

عکس هایی که در این مقاله گذاشتید ابزار مونته سوری و فضای کلاس مونته سوری را نشان می دهد.‌