خواب راحت و ۸ راهکار دوری از اضطراب در خواب کودک

خواب آروم

دلیل اضطراب در برخی از کودکان عدم توانایی در شب خوابی است. حتی نگرانی در برخی از کودکان از چند ساعت قبل خواب شروع می‌شود. گاهی نیز نیمه شب بیدار می‌شوند و مجدداً به‌سختی به خواب می‌روند. در چنین شرایطی نباید سعی کنید تا با کودک‌تان منطقی صحبت کنید زیرا تلاشی بی‌فایده خواهد بود. در عوض چرخه نگرانی را بشکنید و به او کمک کنید تا به خواب برود. این یک مهارتی‌ست که تا همیشه با او می‌ماند.
در ادامه ۱۰ روش برای کمک به از بین بردن اضطراب خواب در کودکان آورده شده است:

۱) “صحبت‌های بالشتی” را نادیده نگیرید.

کودک‌تان را در رختخواب قرار دهید و در کنار او بنشینید و در مورد چیزهایی که به آن‌ها فکر می‌کند با او صحبت کنید.
برای ماندن در کنار او محدودیت تعیین کنید؛ از پیش به او بگویید که می‌خواهید زمان کوتاهی را در کنار او بمانید و نمی‌توانید بیشتر از آن آنجا باشید. هنگامیکه در کنار او هستید، بیشتر اجازه دهید تا خودش صحبت کند و شما شنونده باشید. گاهی اوقات، همینکه شما شنونده ی صحبت‌های فرزندتان باشید به او کمک می‌کند تا خودش نگرانی‌هایش را حل کند.

۲) اجازه دهید خودش ساعت خوابیدنش را انتخاب کند.

وظیفه شما به عنوان مادر و پدر این است که فرزندتان را داخل تخت بگذارید، نه اینکه او را به زور بخوابانید. اما سعی کنید نور اتاق را کم یا خاموش نگه دارید. اگر او نمی‌تواند بخوابد به او اجازه دهید تا در تختش کتاب بخواند. برای او یک چراغ خواب تهیه کنید و در کنار تختش قرار دهید.

۳) هیچ صفحه نمایشی را تا یک ساعت قبل خواب روشن نگه ندارید.

نور پخش شده از صفحه نمایش، مانع ترشح طبیعی هورمون ملاتونین می‌شود. (ملاتونین: این هورمون از مغز ترشح می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. میزان ترشح این هورمون در شب به حداکثر و در نزدیکی ظهر به حداقل می‌رسد.)

۴) به کودک‌تان آموزش دهید تا نگرانی‌هایش را کنار بگذارد.

در گواتمالا سنتی وجود دارد که به کودکان آموزش می‌دهد تا نگرانی‌های خود را به عروسک‌های رنگی کوچک تعریف کند و آن‌ها را زیر بالش یا تخت خود بگذارند. وقتی که کودک درحال خواب است، نگرانیش را عروسک‌ها به گردن می‌گیرند.

۵) روتین خواب را رعایت کنید.

۶) قصه‌گویی را نادیده نگیرید.

قصه شنیدن در تخت‌خواب می‌تواند ذهن کودک‌تان را به جهتی مثبت و به سمت دنیای تخیلات سوق دهد و به او کمک کند تا نگرانی‌هایش را فراموش کند. قصه گفتن با صدای بلند برای بچه‌ها به بالا بردن دایره لغات‌شان کمک می‌کند و قبل خواب زمان مناسبی برای این انجام این کار است.

۷) از نوشیدنی‌های انرژی‌زا پرهیز کنید.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا (مانند نسکافه، قهوه، نوشابه و …) می‌توانند مانع روند طبیعی بدن برای خوابیدن شوند؛ لذا از نوشیدن آن‌ها حتی‌الامکان خودداری شود. همچنین آگاه باشید که انواع شکلات‌ها و دود ناشی از سیگار نیز همانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا مانع خواب راحت می‌شوند. اضطراب و بی‌خوابی می‌تواند ناشی از عوارض جانبی داروهای مختلف مانند داروهای سرماخوردگی یا بیش‌فعالی باشد. اگر احساس می‌کنید که مشکل از داروهاست قبل از قطع آن‌ها، با پزشک اطفال مشورت کنید.

۸) ساعت مصرف مایعات را تنظیم کنید.

یکی از مزاحمت‌های خواب کودک در نیمه شب، بیدار شدن به‌خاطر احساس نیاز به دستشویی رفتن است. کافی‌ست به کودک‌تان یادآوری کنید تا بعد از شام دیگری چیزی ننوشد (به جز هنگام زدن مسواک) و همچنین قبل از خواب حتماً به دستشویی برود. این راه‌حلی ساده، اما بسیار کارآمد است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 10 =