آموزش بازی نامیرا | ۱ تا ۱۰۰ بازی نامیرا

بازی نامیرا

بازی نامیرا برگفته از بازی بسیار جذاب و پرطرفدار کودتا یا همان Coup است. البته این بازی نسخه‌ی گسترش‌یافته‌ی بازی کودتا است و به عنوان نسخه‌ی بومی سازی شده‌ی بازی Coup Reformation شناخته می‌شود. بازی کودتا که در سال ۲۰۱۳ طراحی شده است، جوایز بسیاری از جمله ۲۰۱۳ Golden Geek Best Party Board Game Nominee را کسب کرده است.
نامیرا یک بازی کارتی فوق‌العاده جذاب ۲ تا ۱۰ نفره و مناسب برای ۱۲ سال به بالا است. این بازی را می‌توانید در جمع‌های شلوغ دوستانه و مهمانی‌ها انجام دهید. در این بازی بازیکنان با قدرت‌هایی که دارند یا ادعا می‌کنند که دارند، سعی می‌کنند با دریافت سکه و باطل کردن کارت‌های بقیه خودشان آخرین نفری باشند که زنده می‌مانند. این بازی قوانین مفصلی دارد که در این مقاله قصد داریم آن‌ّا را به طور کامل به شما آموزش دهیم. صبور باشید و این قوانین را مطالعه کنید تا تجربه‌ یک بازی جذاب و هیجان‌انگیز را بدست آورید.

آموزش حرفه‌ای بازی نامیرا

بازی نامیرا شامل ۳۰ کارت امشاسپندان، ۱۰ کارت وفاداری، ۱۰ کارت خلاصه قوانین، ۶۰ سکه، صندوق ذخیره (درب جعبه) و دفترچه‌ی راهنماست.
هدف بازی: در این بازی هر بازیکن سعی می‌کند با قدرت کارت‌هایی که در دست دارد یا دعا می‌کند که دارد و دریافت سکه، کارت‌های بقیه بازیکنان را باطل کند و خودش آخرین نفری باشد که کارت‌هایش باطل نشده است. کسی که هر دو کارتش باطل شود از بازی بیرون خواهد رفت و آخرین کسی که در بازی باقی مانده است برنده است.

 

بازی نامیرا

آماده سازی بازی

بسته به تعداد بازیکنان بازی با تعداد مختلفی کارت انجام می‌ شود.

  •  در حالت ۲ تا ۶ نفره از هر شخصیت ۳ کارت لازم است.
  •  در حالت ۷ تا ۸ نفره از هر شخصیت ۴ کارت لازم است.
  •  در حالت ۹ تا ۱۰ نفر از هر شخصیت ۵ کارت لازم است.

پس از جدا کردن کارت‌ها و بر زدن آن‌ها، به هر بازیکن ۲ کارت و ۲ سکه داده می‌شود. البته در حالت ۲ نفره به هر نفر ۱ سکه داده می‌شود و بقیه سکه‌ها به صورت خزانه جمع می‌شوند. در طول بازی هر بازیکن باید فقط کارت‌های خود را ببیند. همچنین باید سکه‌های خود را جلویتان قرار دهید تا همه ببیند چه تعداد سکه دارید.‌ (نمی‌توانید سکه‌های خود را پنهان کنید.)
همچنین به هر بازیکن یک کارت وفاداری داده می‌شود. هر کارت وفاداری دارای ۲ روی پارس و ماد است. بازیکن اول یک طرق را انتخاب کرده و کارت وفاداری را به همان رو، جلوی خود قرار می‌دهد. بازیکنان بعدی نیز هر کدام باید نقش متفاوت با نفر قبل خود را انتخاب کنند. بازی تعدادی کارت راهنما نیز دارد که بد نیست برای مرور قوانین، به هر نفر یک کارت داده شود.

قوانین نامیرا

قوانین بازی نامیرا

قبل از شروع بازی بهتر است ابتدا با اسامی کارت‌ها و قدرت هر کارت به خوبی آشنا شوید.

  • وهومن
    این کارت بسیار خوش‌منش است. صاحب این‌ کارت می‌تواند ۲ کارت‌ از کارت‌های وسط را برداشته و یکی از آن‌ها را با یکی از کارت‌های خودش عوض کند. همچنین مالیاتی نمی‌دهد و آشا نیز حق دیدن کارت‌های او را ندارد.
  •  آشا
    آشا مسئول نظم و نماینده‌ی قانون است. صاحب این کارت می‌تواند در نوبت خود یکی از کارت‌های یکی از بازیکنان را به دلخواه ببیند و از او بخواهد که آن کارت را نگه دارد یا با یکی از کارت‌های وسط عوض کند. قابلیت دیگر آشا این است که اگر شهریار بیشتر از ۵ سکه داشته باشد، می‌تواند جلوی او را گرفته و اجازه ندهد سه سکه بردارد.
  •  شهریار
    شهریار مظهر توانایی آفریدگار است. صاحب این کارت می‌تواند در نوبت خود ۳ سکه از خزانه دریافت کند. همچنین می‌تواند در نوبت دیگران به آن‌ها اجازه ندهد بیش از ۱ سکه بردارد.
  •  آرمئیتی
    او نماد بردباری و سازگاری است. این کارت در بین کارت‌ها نیست و برنده‌ی بازی کسی است که نقش او را برعهده می‌گیرد.
  •  هورتات
    او نگهابان آب است. صاحب این کار می‌تواند در نوبت خود از هرکه می‌خواهد ۲ سکه مالیات (برای آب که جهانی است) دریافت کند. اگر بازیکنی فقط یک سکه داشته باشد، باید همان یک سکه را به عنوان مالیات بدهد.
  •  امرتات
    او نماد جاودانگی و نامیرایی است. صاحب این کارت می‌تواند در برابر اهریمن مقاومت کند. همچنین می‌تواند با پرداخت ۱۰ سکه یک کارت از خودش را احیا کند.
  •  اهرمن
    او ارهنمای بدی و مرگ است. صاحب کارت می‌تواند با پرداخت ۳ سکه به خزانه، کارت یکی از بازیکنان را بسوزاند.

شروع نامیراشروع بازی

حال به هر روشی که مایلید شروع کننده را انتخاب کنید. هر بازیکن در نوبتش می‌تواند یکی از کار‌های زیر را انجام دهد. (کسی نمی‌تواند از نوبتش صرف نظر کند.)

  • برداشتن یک سکه از خزانه
  •  برداشتن دو سکه از خزانه (بازیکنان دیگر می‌توانند ادعا کنند که شهریار دارند و مانع این کار شوند.)
  •  پرداخت یک سکه به صندوق ذخیره و تغییر نشان وفاداری
  •  پرداخت دو سکه به صندوق ذخیره و تغییر نشان وفاداری یکی از بازکنان
  •  برداشتن تمام سکه‌های صندوق ذخیره به شرط نداشتن شهریار
  •  پرداخت ۷ سکه به خزانه و سوزاندن یک کارت یکی از بازیکنان حریف (به دلخواه)
  •  استفاده از قدرت کارت‌ها (برای استفاده از قدرت کارت لازم نیست آن را رو کنید و می‌توانید تنها ادعای داشتن آن کارت را بکیند. مگر اینکه کسی بخواهد راستی آزمایی کند.)

چطور راستی آزمایی کنید

این کار در هر نوبت و قبل از اجرای نقش کارت انجام می‌شود و بر هر کار دیگری اولویت دارد. هر بازیکن می‌تواند ادعای هر بازیکن دیگر را مبنی بر داشتن یا نداشتن کارتی به چالش بطلبد و راستی آزمایی کند. بازیکن مورد اتهام باید در صورت داشتن کارتی که مدعی شده، آن‌ را رو کند. در این صورت بازیکنی که اتهام غلط زده باشد مجبور است یکی از کارت‌های را به دلخواه بسوزاند. اگر هم اتهام درست باشد، بازیکنی که ادعای دروغ کرده باید یکی از کارت‌هایش را به دلخواه بسوزاند.
نکته‌ی قابل توجه در راستی آزمایی این است که اگر بازیکنی به خاطر اتهام غلط کارتش را رو کند، باید کارتش را وارد دسته کارت‌های وسط کرده و پس از برزدن یک کارت بردارد!
می‌توانید ویدئو معرفی این بازی را در اینجا ببینید:
لینک
https://www.aparat.com/v/Ztgw8/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%86%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7

 

 

 

نکات نامیرا

چند نکته تکمیلی

  • قبل از این که بازی را انجام دهید بهتر است انکات زیر را نیز در نظر داشته باشید.
  •  اگر دو کارت دارید و اهریمن به شما حمله کرده بهتر است ادعای دروغ امرتات نکرده و یا اتهام بیخود نزنید. چرا که در هر دو حالت از بازی خارج می‌شوید. در حالت اول اگر مدعی کارت اهریمن به شما اتهام بزند یک کارتتان بخاطر ادعای دروغ و یکی بخاطر اقدام اهریمن می‌سوزد. در حالت دوم نیز وضعیت مشابه است.
  •  هر کارتی که بسوزد باید به طوری که تصویر آن مشخص باشد روبه‌روی صاحب آن قرار بگیرد. اگر بازیکنی بخواهد با ادعای داشتن کارت امرتات و پرداخت ۱۰ سکه کارت سوخته ی خود را زنده کند، آن را به دسته‌ کارت‌های وسط بازی برمی‌گرداند و پس از بُر زدن کارت جدیدی بر‌می‌دارد و آن را به پشت جلوی خود می گذارد.(فقط خودش تصویر آن را می‌بیند.)
  •  هیچ بازیکنی نمی‌تواند علیه هم قبیله‌ای خود هیچ اقدامی کند یا مانع او شود یا به او اتهام بزند. مگر اینکه همه‌ی بازیکنان از یک قبیله شده باشند.
  •  دقت کنید که برنده‌ی بازی یک فرد است نه قبیله. قبیله در این بازی تنها بخاطر محدود کردن اقدامات است.
  •  اگر در نوبتتان بیش از ده سکه داشته باشید باید به اجبار با پرداخت ۷ سکه یک کارت یکی از بازیکن حریف را بسوزانید.
  •  کارت‌هایی که در بازی می‌سوزد، به رو، جلوی صاحب کارت قرار می‌گیرد. (به خاطر قابلیت کارت امرتات)
  •  سکه‌های بازیکنی که از بازی خارج شود، به خزانه بازگردانده می‌شود. کارت‌های او جلو او و به رو باقی می‌ماند.
  •  نمی‌توانید به کسی سکه قرض داده یا قرض بگیرید.
  •  در روش ساده‌ی بازی می‌توانید کارت‌های وفاداری را کنار بگذارید و بدون آن‌ها بازی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 9 =